Lionel Davidson - The Night of Wenceslas

Ani nevím, proč jsem po této knize sáhla... Zřejmě mě zaujala známá silueta Karlova mostu na obálce. Jakási touha přečíst si něco, co se odehrává ve známém prostředí.

Podle vydavatele jde o thriller. Pod pojmem thriller si představuji příběh, v němž jde o život, kde se celou dobu musím bát, co se stane. Taková však kniha není. Celkem dlouho jsem si říkala, o čem to vlastně jako má být, když se tam nic neděje. Pak se hlavní hrdina vydal z Londýna do Prahy, na druhou stranu železné opony. Skvělé, začíná se něco dít, řekla jsem si. Ale celá jeho cesta se vyvíjela tak neuvěřitelně předvídatelně, že jsem si říkala, o čem bude dalších 150 stran... Druhá polovina však ale byla opravdu skvělá - napínavá, nepředvídatelná, kniha, jak má být.

Kapitolou sama pro sebe jsou ale československé „reálie“. Kniha vznikla v 60. letech minulého století, takže autorovy možnosti, jak zjistit co nejvíc o životě na druhé straně železné opony, byly asi opravdu omezené. I tak mě to ale dosti drásalo...

Nikdy jsem nepochopila, proč když se nějaká anglicky psaná kniha odehrává v zemi, kde se anglicky nehovoří, musí se tam objevit pár slov či vět v jazyce té země. Ale budiž. Ve Svatováclavské noci si však Čech chce pomalu rvát vlasy, když čte, co všechno se za češtinu považuje (třeba anglicke pane, neboli anglický pán).

Čecha aspoň trochu znalého vlastní historie také pobaví, že by ředitele státního podniku dělal pan Czernin... Takovýchto detailů je více.

Nicméně ne každý čtenář je Čech, který se nimrá v detailech. Ani jiného čtenáře však kniha zřejmě nezaujme.

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Milan Kundera - Žert

Dan Brown - Šifra mistra Leonarda

Jean-Michel Guenassia - Nezmar