Dan Brown - Šifra mistra Leonarda

Před lety, když jsem byla mladší, se o Danu Brownovi hodně mluvilo. A o jeho knize Šifra mistra Leonarda obzvláště. Mluvilo se o ní tolik, že jsem si dokonce myslela, že je to první autorova kniha. Kdysi jsem viděla film, z nějž už si moc nepamatuji. Proto když jsem v knihovně viděla jeden výtisk ležet, rozhodla jsem se, že to slavné dílo musím přečíst.

Svět hlavního hrdiny, Roberta Langdona, je svět plný konspiračních teorií, symbolů, které do sebe zapadají a odhalují různá spiknutí, která jsou tajná, ale vlastně do očí bijící. Přehazováním písmen, jejich převodem do hebrejské abecedy a jinými kouzly se v něm dá odhalit mnohé. (Trošku mi to připomínalo jednu konspirační teorii, podle níž se číslo letu spoje, který narazil do newyorských Dvojčat, zobrazí ve fontu Wingdings, čímž se odhalí krutá pravda...) Nevím, kam na ty nápad autor chodí. Všechny byly trošku přitažené za vlasy, většinou byly zároveň trošku i legrační.

Brown ale jako by chtěl dávat na odiv, co všechno si ke knize nastudoval. Jakákoliv zajímavost, která se byť vzdáleně týká Svatého grálu, Templářů nebo Leonarda da Vinci, musela v knize najít své místo. V lepším případě šlo o dva odstavce stručného encyklopedického popisu na téma „co má toto místo/dílo společného s...“. V mnohých případech to ale takto nešlo. Proto Langdon nebo někdo jiný zaujatě na několika stranách nese přednášku na to či ono konspirační svatográlovské, templářské nebo davinciovské téma. A když už se to nedá nacpat do aktuálního děje, aspoň vzpomíná na svou přednášku na Harvardu. Román se tak místy mění v učebnici konspiračních teorií. Úplným vrcholem této úchylky pak je návštěva Roberta a Sophie v knihovně, kde se na mnoha a mnoha stránkách dozvídáme, jak funguje vyhledávací program v univerzitní knihovně a vidíme několik náhledů výsledků... Pokud autor chtěl, aby se čtenář vžil do Langdona, který ten pomalý systém musel nenávidět, asi to nemohl udělat líp.

I přes to všechno jsem ale knihu přečetla skoro jedním dechem. Nevím, co mě k ní táhlo. Snad to, že jsem konečně chtěla vědět, jak to dopadne, kdo tam vším tahá za nitky a co a kde je ten zatracený Svatý grál.

Poprvé vydáno roku 2003.

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Milan Kundera - Žert

Jean-Michel Guenassia - Nezmar